Drogisterijketen Etos onderzoekt de verkoop van een flinke partij babymelkpoeder aan de achterdeur van een vestiging in Etten-Leur. Het bedrijf heeft inmiddels “een pittig gesprek gevoerd” met de manager van de winkel, liet een woordvoerster donderdag weten.

Een voorbijganger zag vorige week hoe een man en een vrouw achter de drogisterij een container vol Nutrilonpoeder in een auto laadden en maakte een foto. Die stond donderdag op de website van BN/DeStem.

Nader onderzoek moet nog uitwijzen hoe het handeltje precies in elkaar stak, aldus Etos. In de eerste plaats is de winkelmanager aangesproken, omdat die verantwoordelijk is voor de gang van zaken in het filiaal.

Klanten mogen al geruime tijd maar één blik tegelijk kopen. Op die manier wil Etos voorkomen dat handelaren hele partijen opkopen om naar China te sturen. Nederlands babymelkpoeder is daar gewild, omdat het vertrouwen in de eigen producenten nog altijd laag is.

Voedselschandaal

In 2008 werd China opgeschrikt door een voedselschandaal. Een Chinees bedrijf had het giftige melanine door babyvoeding gemengd, om te verbergen dat er minder proteïnen inzaten. Vijftigduizend baby’s belandden in het ziekenhuis, enkele stierven zelfs. Sindsdien mijden Chinese ouders babyvoeding van binnenlands fabricaat als de pest.

Tegelijkertijd begon het online winkelen op te komen. Sindsdien is er een levendige handel ontstaan in buitenlandse babyvoeding. Tekenend: www.nutrilon.cn linkt door naar de site van onlinereus Taobao. Westerse bedrijven produceren onder eigen merknaam ook in China, maar toch wordt dat product nog steeds niet vertrouwd. De Chinese markt voor babyvoeding is in vijf jaar verdubbeld naar 19 miljard dollar.

PostNL profiteert

Goed nieuws voor de Nederlandse melkindustrie, zou je denken. Maar dat valt tegen. Ze hebben de grootste moeite om aan de grotere vraag te voldoen. Er zijn nieuwe fabrieken in de pijpleiding, maar het duurt een paar jaar voordat die er staan. En de winst die de tussenhandel maakt zouden de melkbedrijven liever in eigen zak steken – reden om toch vooral te hopen dat Chinese consumenten wat meer gaan vertrouwen op Westers poeder dat in China wordt gemaakt.

Eén Nederlands bedrijf dat je niet hoort klagen over deze marktverschuiving is PostNL. In het vierde kwartaal van 2014 zag PostNL een toename in pakketzendingen van 13 procent – en dat waren voornamelijk pakketten melkpoeder, met bestemming China.